Persbericht AmsterdamDiner 2019

Nederlands toponderzoek naar genezing, betere hiv-behandeling in Zuid-Afrika en Nederland naar 0 nieuwe hiv-infecties. Dat zijn de drie projecten waar tijdens de 27e editie van het AmsterdamDiner een prachtig bedrag van 7 ton voor werd opgehaald. Twan Huys presenteerde de wervelende avond met optredens van oa Glennis Grace en Jan Smit. De gasten werden daarnaast aan tafel verrast door Prinses Mabel van Oranje, minister Sigrid Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Angela Groothuizen, Lilianne Ploumen en Viktor & Rolf. Zij liepen onverwacht mee in de bediening om aandacht te vragen voor de noodzaak van de aidsbestrijding.

Op de thee bij de minister-president

Het bedrag van 702.125 euro werd opgehaald met o.a. tafelverkoop, een loterij en een veiling met spraakmakende items zoals op de thee bij de minister-president in het torentje en het creëren van een eigen champagne. De opbrengst komt ten goede aan drie Aidsfonds-projecten:1) Genezing, de ultieme droom van miljoenen mensen die met hiv leven. Nederlandse toponderzoekers werken samen aan de beste manier om hiv te genezen. 2) Betere behandeling van mensen met hiv in Zuid-Afrika, het voorkomen van resistentie en het besparen op onnodig dure medicijnen. 3) Nederland als eerste land ter wereld naar 0 nieuwe hiv-infecties door het zo snel mogelijk testen en behandelen van iedereen met hiv in Nederland.

Heineken doktoren en apothekers Charles Kitenge, Patrick Chukwumah en Anita Kajemba namen samen met director global health Herbert Schilthuis de AmsterdamDiner Award voor Heineken en zijn Company Doctors in ontvangst. Bestuursvoorzitter Jacques Kuyf van de AmsterdamDiner Foundation benoemde bij de overhandiging hoe Heineken, i.s.m. met Joep Lange en PharmAccess, in 2002 startte met de behandeling van hiv onder het personeel en hun gezinsleden in de eigen klinieken in Afrika. Ook de steun voor het AmsterdamDiner, sinds de eerste editie in 1992, en voor onderzoek kreeg de aandacht.

Bekendmaking nieuwe directeur Brandon O’Dell

Tijdens de avond werd de benoeming van Brandon O’Dell (44) als directeur van de AmsterdamDiner Foundation aangekondigd. Al jaren is O’Dell intensief verbonden met de aidsbestrijding onder meer door zijn fondsenwervende werkzaamheden voor het Joep Lange Instituut. ‘Ik ben vereerd met deze benoeming. In de laatste jaren is er vooruitgang geboekt in de aidsbestrijding, maar we zijn er nog niet! Alleen als wij doelgericht en gefocust blijven samenwerken, bereiken we een wereld zonder aids’, lichtte hij toe. Brandon O’Dell volgt directeur Sander Allegro op die deze rol twee jaar met grote inzet heeft vervuld en ook de 27e editie tot een succes maakte. Allegro maakte een weloverwogen en persoonlijke keuze voor een positie in de AmsterdamDiner Ambassadors Board en blijft daarnaast aan als adviseur.